onsdag 3 juni 2009

Vems ansvar är det?

Det är samhällets fel....nej det är kommunens fel! Ja, vems fel är det? Jag skriver och funderar över vem som har ansvaret för våra barn och ungdomar? Föräldrarna har tydligen lyft sina händer och tvår dom nån annanstans där ingen ser dom....ganska många iallafall. Hörde idag att föräldrar på skolan tyckte att SKOLAN måste ta tag i eleverna som bråkar och ställer till bus på skolan. Jamen hallååååå, vem gör det hemma då? var det just det HEM OCH SKOLA gjorde förr i tiden? Det är ju himla enkelt att luta sej tillbaka i soffan och tycka att samhället inte tar sitt ansvar när ungdomsgårdar lägger ner på grund av att kommunerna inte har råd att hålla öppet. Detta kan bero på att mycket pengar har gått åt till att byta sönderslagna fönster efter en bråkig helg, ta bort grafitti från allmänna platser som kostar skjortan. Men då kommer det nån snyft historia i tidningen eller på tv....jag har haft en sån taskig och jobbig barndom så det är därför jag slår ihjäl och misshandlar folk. Jag slår sönder saker i samhället så jag inte slår ihjäl nån för jag har det så jobbigt ekonomiskt. Snälla nån! hur kommer det sej att människor som föddes i början på seklet inte slår ihjäl och misshandlar folk hela tiden? På den tiden då barnhem fanns, fattigvården och inget överflöd över huvudtaget! Där kan man säja att det var en taskig barndom! Vi har det FÖR bra nu så vi inte uppskattar det vi verkligen har. Det enda vi inte verkar ha är koll och ansvar för våra barn och ungdomar! Vi måste börja ställa krav och inte tycka synd om dom hela tiden! Visst finns det dom det ÄR synd om, men inte alla. Min morfar började jobba när han var 6 år...inget att eftersträva nu det tycker jag inte...men han har fortdfarande inte slagit ihjäl nån pga taskig barndom! Det är bättre pli på samhällets hundar än på många barn som skrotar runt och förstör för dom barn som lärt sej veta hut hemma! En hund som inte lyder tar man till brukshundsklubben och lär den vad som förväntas av den! Ghhaaa, nu har jag kräkts lite över sånt jag retar mej på....Dom ungdomar som jag tillrättavisat hejar alltid och är trevliga så inte mår dom dåligt av det...tvärtom! Så vuxna...ta tag i taktpinnen och våga vara vuxen det är våra barns liv det handlar om!

2 kommentarer:

  1. Du vilket bra inlägg!! jag håller vekligen med dig! Jag tror som du att vi är alldeles för bortskämda idag. det gäller både barn, ungdomar och vuxna. Inte så att alla har det superbra ekonomiskt och därmed kan köpa eler göra vad de vill. Inte så. Men rent generellt har vi en enormt hög standard idag. Det är så himla lätt att klaga över sin situation Och att försöka hitta på ursäkter för hur man beter sig eller inte beter sig.
    Och jag har inte riktigt förstått när det blev BRA att INTE säga ifrån????? varför skulle det vara bättre att lärarna inte får ta mobiltelefoner från elever som sitter och använder dem (= stör andra i klassrummet) under lektionen för att sedan ge tillbaks dem när lektionen är slut?? Vad är det som är fel med det? Jag bara undrar...?
    Jag tror tyvärr att man gör barn och ungdomar (och ven andra vuxna!) en björntjänst ifall man inte säger ifrån när man tycker något är totalt fel. När man tycker att ett beteende är störande, hotfullt, hemskt, dåligt eller på andra vis inverkar negativt på omgivningen. Och nu menar jag såklart inte en massa småsaker. Som att gnälla i tid och otid på folk som inte gör exakt som man själv vill. Men saker som vandalisering, mobbning, störande i skolan så att andra elever inte kan tillgodogöra sig kunskap etc etc
    Tyvärr tror jag att en av de största problemen med skolan och att sådana saker förekommer där faktiskt beror på föräldrarna. Jag känner också lärare som berättat att många föräldrar idag (oavsett åldern på barnen) helt enkelt tar för givet eller t o m "kräver" att lärarna ska fostra deras barn! Men hallå!!! Skolan ska väl LÄRA UT saker till barnen inte fostra dem. DET ska väl ändå andra i barnens omgivning göra?!
    Haha, nu har jag också gnällt färdigt.... ;-)
    kram!

    SvaraRadera
  2. Nu kräktes du bra.... men det är ju sant. Bara se vad som händer med rektor i Gävle som har blivit anmäld för tjänstefel!!!! Va är det som händer.......

    SvaraRadera