torsdag 7 maj 2009

Skitrena bakterier!

Har du tänkt på hur det är nuförtiden...jag menar med städning och sånt...i butikerna finns en uppsjö med rengöringsmedel som iallafall LUKTAR gott. På alla TV kanaler finns det manliga röster eller superhemmamammatrevligafräschakvinnor som beskriver hur enkelt det går att göra rent! Vad är det för fel på såpa och ättika? Sunt förnuft! Vart har det tagit vägen? Hur har mänskligheten kunna överleva i lort och elände och utan dammsugare med joniska luftpartiklar?
Resultatet är att vi människor har fler och fler otroliga sjukdomar och allergier som man aldrig skådat förr i tiden. För att råda bot på detta elände så har matindustrin tagit tag i saken och kör i oss att vi ska DRICKA aktiva bakterier för att magen behöver bakterier...( som förmodligen antibiotika har slagit ut!) De senaste rönen är här i sverige att om man äter för mycket frukt så ökar man risken för magfetma! Ja, om man äter 25-30 frukter om dagen ja...men då hör man ju inte till det mänskliga släktet längre!
Jag har sagt till mina barn att man kan äta allt...med måtta...chips visst ...men inte jämt...gurka jaaaa men inte bara. Själv försöker jag...försöker leva lite som en ständigt gravid...om jag blir sugen på nåt så äter jag det för jag tror att min kropp behöver det för återställa balansen i kroppen. Barn lever ju så...dom äter när dom är hungriga och låter bli när dom är mätta...så klokt. Vi vuxna inkl. mej själv äter efter klockan för det är ju lunch då! Klart man måste men det är kankse inte så smart alla dagar. Jag har en ostperiod nu så jag behöver nog kalcium eftersom jag inte dricker mjölk...tyvärr så innehåller ostkrokar oxå ost! Men detta sker bara en gång om året...Apropå mjölk förresten...alla förpackningar nuförtiden har man satt en liten plast skruvkork på, och det är ju smart om man ska åka på semester och så men miljömässigt då?
För att inte tala om alla retliga förpackningar som nån jävel har skriv dit..." Riv här"...på. När funkade det senast? Jag fick lära mej efter 46 år av min dotter att på kortändarna på gladpacken finns två små snuttar som man ska plutta in så att inte själva rullen åker ut när man tar plast! Otroligt! Förbannade förpackningar säjer jag. Kan man inte ha cornflakes och mysli och det mesta i lösvikt? Man kan ju ha smågodis i lösvikt! Folk sitter och kör upp bensin för att köra till alla återvinnings stationer. Plaster, kartong, tidningar allt för sej och det är ju bra tycker jag..men hemma på gatan...där har vi en brun tunna för kompostering och en grön för brännbart.
Fint, bra men för min del hade det varit bättre att få en för plaster i första hand...det kan ju inte vara farligt att elda upp kaffesump! Jag blir så TRÖTT!

4 kommentarer:

  1. Hej Miljö Pia!
    Du har så rätt så! Här hämtar de, vid uppfarten, åervinningsrester så som förpackningar, glas, metall, papper. Bra tycker jag. Tills jag började inse HUR jäkla mycket vi producerar skit efter oss. För att kunna återvinna allt så krvs det ett helt maskineri och DET är inte speciellt miljövänligt.
    Apropå skurgrejer så finns det HYLLmeter med sådant här och innan jag har valt vad jag ska ha har jag blivit så yr så det blir bara något till slut. Kör faktiskt med ättika i duschen. Inte av mig själv utan för att rengöra just duschen! Såpa använder jag på golven. Det går så bra så!
    Ha en toppendag!
    Kramen

    SvaraRadera
  2. Med all rätta...hos oss så är kartonger en välsignelse, torra kartonger...vi har ökenmöss som gnager på dem, som leksaker, så vill ni bli av med toarullar, makaronkartongen m.m. så kom med dem till Frimans väg på Frösön!

    SvaraRadera
  3. Japp stadgrejer finns det tuuuusen av!!!! Anda vet jag inte hur rent det blir egentligen. Jaja, det dar med kartonger och plast haller jag med om. MEN jag maste saga att jag faktsikt ar sald pa det dar med skruvlock till mjolken!!!! Iallafall har tycker jag det ar superbra for vi har ahndlat en del mjolkpaket har med "vanlig" oppning som ganska snart borjar lukta surt i just oppningen. Som om det fastnar baggar dar som luktar. Och det ar inte pga av vara hander for vi har varit maniska pa att tvatta dem efter att det hande ett par ganger (detta med illaluktande mjolken) men det luktar anda. Tror det ar ng tmed forpackningen?? Iallafall sa fungerar desssa skruvlock ypperligt! Ingen acklig lukt alls!
    :-)

    Sedan tycker aven jag att det basta ar att blanda mat. Dvs inte ata for mycket av nagot. Lite av allt tror jag pa! ;-)
    KRAM!

    SvaraRadera
  4. Hejsan svejsan! Trevlig blogg du har. Kram

    SvaraRadera