tisdag 10 mars 2009

Dom stretar på!

Medan snöstormarna kommer och löser av varandra så kommer dom vällande överallt ifrån! Jag har reflekterat över våra härliga pensionärer. Idag mötte jag ett strävsamt par som kom stretande efter byvägen, stavar i händerna och en ännu äldre hund som hade full sjå att hänga med. Mannen ,har nya fina blanka höftkulor men går lite illa ändå, vinkade glatt mellan flingorna. Kvinnan, lika glatt, anförde den lilla truppen mot ett gott förmiddagskaffe. Varje morgon i ur och skur lika dant! Mina tankar går till våra ungdomar...kommer dom verkligen knoga på för att hålla igång kroppen, kommer dom överhuvudtaget bli så gamla som många blir idag? Jag tror att medelåldern har nått sin absoluta topp. Hur ska kroppar som misshandlats på insidan kunna orka bli över 90 år? Hur stort kommer skrotberget att bli efter våra cross-training maskiner, hantlar, motionscyklar...ja allt som vi utrustar våra hem med idag. Barnen kommer att klia sej i huvudet när bouppteckningarna kommer igång över alla olika apparater som står och väntar på deras kroppar.
Igår såg jag en ensam dam som stod intill en glas igloo och kastade i EN burk! Hon är lite förvirrad och går sakta som en snigel, men hennes uppgift för dagen var återvinning av denna enda burk. Själv fuskar jag, Gud förbjude, var och varannan dag med sopsorteringen..orkar och VILL inte! Bedrövligt jag vet men ganska mänskligt tror jag.
Men ungdomarna och småungarna DOM kan sopsortera så det är väl min förtappade generation som pajar systemet så länge vi lever...

2 kommentarer:

  1. Tänk att du får mig alltid att skratta! Och du har så rätt. De gamla strävar verkligen på. I ur och skur. Idag ska man ha manicker för att röra på sig eller en som står på ett podium och visar hur armar och ben ska slängas fram och tillbaka. Vart fan tog den hederliga promenaden i skogen vägen? Eller löprundan för den delen? Det enda vi behöver för att röra på oss är HJÄRNAN! Alla kan vi röra på något. Alla vi som lever vill säga.
    Ha en bra dag!
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. mamma jag & j sopsorterar, alla är inte likadana. Så de så haha

    SvaraRadera